13 mars 2011

Guilty by association?

Vi har så äntligen fått en partiledarkandidat i Håkan Juholt. Tre utmärkande drag har diskuterats hos Håkan Juholt. Hans mustasch, hans ensamvarg-mentalitet och hans påstådda vänster-profil. De två tidigare kan lämnas därhän men de ganska stora förväntningar om att partiet nu ska göra en tydlig vänstersväng behöver diskuteras.

Precis som Mikael Damberg framställdes som väldigt höger - vilket jag menar också blev hans fall, pågår nu en diskussion i såväl vanlig media som på facebook och twitter om Juholt där det tycks råda en enighet om att partiet med Juholt i spetsen kommer att gå till vänster.

Jag har sagt det förr och frågan är beforskad av andra - kännetecknande för socialdemokratin är att framgångsrikt anpassa sig till nya förhållanden. Vi ska vara tydliga i våra värderingar samtidigt som vi ska vara pragmatiska i vår politik med vad som faktiskt fungerar och se och erkänna en välmående medelklass vardagspusslande och funderingar. För socialdemokraterna i Linköping vore en ensidigt vänstersväng förödande - vilket Martin Tollén på ett tydligt sätt visar
i en del av det valanalysarbete som nu pågår hos socialdemokraterna i Linköping.

Jag får erkänna att precis som jag inte kände till Mikael Dambergs politiska profil i någon större utsträckning så känner jag inte till Håkan Juholts. Däremot så tror jag att Juholt kommer att ha ett betydligt bättre utgångsläge om vi ska starta en förnyelsearbete av vår politik. Fler kommer känna sig trygga och hörda. Det kan faktiskt vara så Juholt kommer att ha ett större manöverutrymme än vad Damberg någonsin skulle ha fått.

Idag ska jag läsa på "kongresshandlingarna" som är indelade i tre kapitel - omvärldsanalys, politik och parti. Bra struktur - alla tre behöver diskuteras. Vi är några socialdemokrater som valts till kongressombud och som har ansvaret att påtala vikten av en fortsatt diskussion om vart vi ska - och varför. Kalla det förnyelse, eller kalla det för traditionellt socialdemokratiskt förhållningssätt. Och läs Peter Wolodarskys utmärkta ledare i DN idag som ger en snabbkurs i socialdemokraternas historia de senaste 20 - 25 åren.

3 kommentarer:

Jan-Erik sa...

Sitter just och läser slutsidorna i Kongressmaterialet. Ett material i en omfattning som gör det möjligt för alla att hinna sätta sig in i. Det är även ett material som jag upplever berör de områden som vi måste fokusera på samtidigt som det bjuder in till diskussion och kompleterande tankar. Kommer vi att hantera detta på rätt sätt kommer det att mynna ut i en bgriplig och fokuserad politik inför framtiden.
Vad det gäller partiledarkandidater så känner jag ingen av de diskuterade och har bara kunnat följa en del genom media, så jag ser fram emot att få höra de politiska visonerna från "hästens mun". Och det behövs ju mycket kompetens runt en ledare,så jag tror fler goda krafter kommer att bidra.

Anna Larsson sa...

Har förstått att det finns en kritik som tycker att det här materialet är intetsägande och kriskommissionens rapport är mycket bättre.

Det här materialet kan knappast ha till uppgift att sticka ut och provocera utan snarare vara ett sketchartat utkast till en orienteringskarta. Vad behöver läggas till och dras ifrån? Var behöver vi utveckla och omvärdera vår politik? Tror det kommer att funka bra för diskussionen på kongressen.

Ska förövrigt försöka dra ner på etiketteringen vänster och höger. Den tar oss sällan framåt i diskussionerna utan leder snarare till att vi gräver ner oss djupare i våra skyttegravar (skyttegravar som vi t o m kan ha blivit placerade i av andra, snarare än oss själva).

P-A sa...

Utan att ha någon större koll så tycker jag Juholt skickar bra vibbar som blivande partiledare. Hans framträdande i TV är bra och att han är vänster ser jag bara som positivt. Socialdemokraterna ska ju trots allt vara ett tydligt alternativ till moderaterna.