27 augusti 2007

Ett försök till svenssonliv

Storhandla på externhandelsköpcentrat Tornby. Väljer givetvis COOP Forum och rent objektivt går det jättebra. Jag kliver av tåget från Norrköping 17.30, buss 215 går 17.35. Busshållplatsen utanför COOP Forum ligger lika nära ingången som de lite mer avlägsna parkeringsplatserna, alltså riktigt nära. Handlar och åker hem med samma buss som går en gång i halvtimmen. Behöver alltså inte stå och vänta mer än fem minuter. Tar bussen till resecentrum, där står 213 inne som ska ta mig hem till Stora torget inom tre minuter. Så rent objektivt har allt gått jättebra. Korta avstånd att bära tunga kassar, bussar som går när de ska, man kan nästan tro att någon tänkt till att Tornby ska göras tillgängligt för alla.

Men rent subjektivt. Kjol och bara ben, hällregn, ca 12c grader ute, paraplyet hemma. Kallt och blött med andra ord. När jag kommer fram till vagnarna och rycker tag i en kvickt för att komma in – den är lång som en mindre soffa! Knappast anpassad till mina singelhushållsbehov. Inne på COOP känner jag mig mer vilsen än när jag senast tappade bort mig i skogen. ”Intimhygienartiklar”, valfriheten är enorm men var är mitt märke? Och var har de gömt propparna? ”Vid högtryckstvätten tar du till vänster sen bort, näst längst bort vid el-artiklarna.” (Alltså vid tvättmaskinerna, typ). Köp två lökpåsar för 25 kr. Jaha, men vad kostar det om man bara ska ha en? Känner mig som en idiot där jag släpar runt på den gigantiska kundvagnen med inte särskilt mycket varor i eftersom mitt miniskafferi inte rymmer ett extrapaket med tagliatelli.

Och alternativet som hade varit: Åkt hem, bytt om till varma torra byxor, lagt lite linser i blöt, tagit paraplyet, gått och handlat bröd på bageriet som inte faller sönder bara man tittar på det och inte är döpt till nåt i stil med ”Åh så gott så att du nästan får en orgasm av att bara lukta”. Köpa ost i min kvartersostbutik. Sedan fortsatt till närbutiken, handlat resten av ingredienserna till en linssoppa och lite annat som behövs nu, inte nödvändigtvis resten av månaden.

Så vi har tagit en paus, COOP och jag. Inga bittra avsked utan det var bara att konstatera att vi saknar tajmingen som är så viktig i alla relationer. Och kanske också en bil…

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om COOP och du får en större lägenhet med större förvaringsutrymmen kanske ni kan hitta tillbaka till varandra igen...

Kanske du har någon god vän med bil som kan hjälpa dig gå och då?

Anna Larsson sa...

"Anna hade en vän med en bil och vi åkte långt bort" Håkan Hellström har sina ljusa stunder :)

Martin Tollén sa...

Annars kan du passa på en dag när det inte regnar. Ta dig hem från tåget, byt till sortkläder, cykla till Coop Forum, cykla hem. Motion och storhandel i ett! (Jag kom till insikten efter att först ha gått till den dyra Coop Nära hemma hos mig, för att sedan hoppa upp på cykeln för ett träningspass...)

Kikki Liljeblad sa...

He he. Hade en mardrömsupplevelse på Coop- extra igår. Tog med Tova efter jobbet för att storhandla. Kanske den dummaste idé jag någonsinn haft när jag tänker efter. Hon ville gå, ok men stanna hos mamma, nehä. Springer i väg till mjölkdisken och börjar plocka. Nej inte så. Får sitta i vagnen igen. SKRIKER högt. vi snor en banan. bananen tar slut, skriker högt igen. Vi snor en banan till får skäll för att vi snor banan. Tova ner på golvet igen. "pratar" med en tant. Springer till brödet och trycker ner fingrarna genom plasten. Upp i vagnen. skiker pappa pappa ( som inte var med) högt så alla i affären tittar.
När jag kom var jag så arg att jag var tvungen att gå ut. och ja jag betalade för mina snodda bananer.

Anna Larsson sa...

Till Martin: nej. Cyklar och motion hör inte ihop i min värld, och definitivt inte med kombinationen Tornby. Det vet du ju...

Och Kikki, du vinner...