08 juni 2005

Bokutmaningen

1. Hur många böcker äger du?
Hemma hos mig och min sambo bor det drygt 600 böcker. Det sker en successiv tillökning samtidigt som en del böcker flyttar vidare (till sambons kontor).

2. Senast köpta bok?
Jag ska ta dig dit, Joyce Carol Oates, Kronprinsessan av Hanne-Vibeke Holst, Det kallas kärlek av Carin Holmberg och Formations of Modernity (en sociologi-antologi som jag fyndade Bokakademien för 30 kr).

3. Senast lästa bok
Jag ska ta dig dit av Joyce Carol Oates. "Upptäckte" Oates ganska nyligen och detta var tredje boken för min del – och den bästa hittills. Under hela boken får man inte reda på huvudpersonens namn, en ensam ung kvinna som tar på sig skulden för sina Kappa Gamma Pi-systrars illdåd eftersom "…det är bättre att tro att det bara finns en skyldig, inte många. Det är bättre att tro att universum är rationellt och att man kanske skulle kunna få reda på en liten bit av dess sanning, hur felaktig den än är." Hon längtar efter att bli sedd och älskad av en omgivning som inte ens kan komma ihåg hennes namn.

4. Fem böcker som betytt mycket för mig
Ciderhusreglerna av John Irving. Detta var den första boken jag läste av författaren John Irving, och det har blivit fler sedan dess. Hans historier är ofta absurda och han har teman/företeelser som kommer igen i flera av hans böcker: björnar, prostituerade, hundar, författare, brottare, feminism.

Modern politisk filosofi av Will Kymlika. Vi är alla liberaler, egentligen. Problemet är att ingen hittills vågat föra den radikala politik som krävs för att infria det liberala jämlikhetsidealet.

Grupp 8 & jag av Gunilla Thorgren. Jag sträckläste denna bok förra sommaren och den öppnade mina ögon för systerskapets styrka och möjligheter. Vill gärna läsa om den i lugnare tempo men den är utlånad till farmor för tillfället..

Människans villkor – vita activa av Hannah Arendt. Den senast lästa boken i sammanhanget, en författare som ingen (mig veterligen) lyckats placera in i ett fack, radikal och konservativ på samma gång, flitigt läst av marxister, hyllad och dissad av feminister, judisk filosof som läste för (och var älskarinna till) Heidegger som i sin tur erkände sig till nazismen. Arendts definition av politik och hennes avsmak för att arbetet inträde i det offentliga rummet får en att fundera över vad vi politiker egentligen sysslar med när vi tjatar om tillväxt och ekonomi. Ingen har tidigare bättre beskrivit varför jag är politiker, hur jag blir människa genom att ägna mig åt politik.

Vredens druvor av John Steinbeck – om man någon gång glömmer varför man är socialdemokrat och tycker att facket är bra, läs Steinbeck och hitta hem igen. I 30-talets USA fördrivs småbrukare från sina hem och söker lyckan på västkusten där de blir grymt utnyttjade av plantageägare. Miljöskildringarna är fantastiska och ger en alternativ bild av de annars så hyllade öppna landskapen. De orättvisor som beskrivs existerar fortfarande i stora delar av världen – köp rättvisemärkt!

5. Fem personer som jag skulle vilja svarade på de här frågorna
Jag vill ha boktips av mina AvantGarde-systrar:
Kikki Göransson
Helena Iacobaeus
Hanna Arneson
Marie Hedberg
Maria Aviles

Marit har ju redan svarat och jag hoppas att Kristin är på G...

4 kommentarer:

Martin Tollén sa...

Det blir svårt att slå den femman som du vill ska svara! Till alla som undrar när mitt svar på Erics utmaning kommer kan jag meddela att jag fortfarande håller på och räknar mina böcker och att det kommer att kräva ytterligare någon dag. Om jag nu kan räkna så långt som krävs...

Anna Larsson sa...

Man kan mäta och skatta också.. 412 cm pocket, blev ca 140 böcker hos mig.

Eric Sundström sa...

Kul att du bloggar nu, håller verkligen med dig om Vredens druvor, fantastisk bok. Köp Springsteens "The ghost of Tom Joad" som naturligtvis är döpt efter huvudpersonen, tror inte jag såg den i er skivsamling när jag var hos dig sist. :-)

Anna Larsson sa...

Jo, den finns där. Annars är det förvånadsvärt tunnsått med Springsteen hemma hos mig, desto mer Neil Young.