25 mars 2006

Kerala dag 15 - tillbaka i Kovalan

Sa ar vi tillbaka dar vi borjade, nastan. Vi hade bestamt redan fran borjan att vi skulle avsluta resan med nagra softar-dagar for att varva ner och komma hem sa utvilade som mojligt. Att det blev Kovalan igen kanske i forstone berodde pa att vi laste i The Hindu nagon av de forsta dagarna att Varkala, som ar ett annat ganska stort beach-tillhall hade problem med sophanteringen och manga losdrivande hundar men nu kanns det ocksa bra att cirkeln sluts pa nagot satt. Eftersom vi bara ska ta det lugnt sa ar det skont att inte behova `upptacka` ett stalle pa nytt, utan man gar till det bekanta German bakery (aven om vi idag at en alldeles utmarkt pasta pa stallet Fusion dar vi inte varit tidigare for modesta 140 rupier). Folk som vi inte ens kanner igen sjalva hejar och noterar att man ar tillbaka, den sociala kontrollen ar som sagt stenhard.

Innan vi landade har igen var som sagt pa `tigerjakt` trekking i Chennar wildlife sanctuary. Vi som uppfattade det som att vi tagit oss upp i `kylan` funderade inte sa mycket pa nar vi akte ut for att hitta djuren utan hoppade pa bussen som gick ca 8.30 pa morgonen (vi blev korda till fel busshallplats, men hamnade bara pa en annan buss kord av ett annat bolag) och anlande i Chennar vad 11-tiden. Val dar letade vi upp stallets lokala restaurang, eller vi fragade efter forst restaurang, sedan efter nagot att ata (Chennar ar inget samhalle, det ar ett sanctuari med en check-point, typ). De pekade och menade att vi skulle fortsatta att folja vagen, vilket vi gjorde, kom fram till en hydda med vaggar pa tre av fyra sidor med en ler/stenugn. Dar var ett gang indier. Vi fragade om mat och blev serverade dosai medan honorna pickade omkring runt fotterna pa oss. Bara det var vart den 2 1/2 timmar langa bussfarden. (for att inte tala om tusikten pa vagen dit). Trekkingen i sig var dock tyvarr lite av en besvikelse, det var inte alls sa svalt som vi tankte och var guide papekade ett antal ganger att nu var det djurens `resting time`. Vi sag nagon hjort pa hall (apor var det fullt av vid check pointen, en av de stal mitt bananskal) en liten orm som enligt uppgift hette `little snake` och som inte var giftig.Guiden menade att vi sag elefanter pa hall under ett trad, hm kanske kan vi extrahera fram nagot fran bilderna vi tog pa tradet... Naja, vi har i alla fall sett elefantbajs i olika farskhetsstadier... Dagen efter var vi ute med en av de rutinerade sjalvutnamnda ricksha-guiderna. En sadan tur kan vara val vard att gora, sarskilt om guiden ar bra. Ibland kan man fa rekommendationer pa sa satt att guiden har foton som besokare skickat till dem med halsningar fran sin guidade tur och den guiden som raggade upp oss var av den sorten. `Programmet` som erbjuds ar dock identiskt med de `etablerade` guidningarna. Det var i alla fall en helt OK tur aven om guiden sjalv inte verkade helt nojd med att vi var lite blase nar vi akte till ett stalle med eko. Dock har vi ridit pa elefant en hel kvart och var nojda med det.

Naja, efter den guidade turen bar det av till Peryari sanctuary. Ytterligare en busstur i kardemummabergen som var otroligt vacker. Vi bodde pa ett homestay som erbjod egenarrangerade trekkingar som vi hakade pa, denna gang med start kl 6.00 pa morgonen. Ytterligare en tigerjakt! Men som tidigare, inga tigrar och inga elefanter... Dock sag vi en bisonoxe pa mindre an 10 meters hall, vilket var en maktig upplevelse. Hade vi varit ute senare, eller i en storre grupp hade vi troligen inte kommit sa nara. Vi narstuderade inte elefantbajset pa samma satt som forra trekkingen, daremot har vi identiferat stallet dar tigern sov under natten!! Det luktade dessutom elefant vid ett tillfalle menade var guide, men vi hittade ingen.. En trekking till och vi hade sakert hittat tigrar med... Till skillnad fran forra trekkingen sa holl denna pa hela den angivna tiden och mer, 3 1/2 timme (till skillnad fran den tidigare som ocksa var utlovad till tre timmar men i sjalva verket bara varade 2 timmar och 20 minuter eftersom guiden var av den uppfattningen att vi skulle hinna med en viss buss tillbaka). Efter genoford trekking blev vi bjudna pa frukost hemma hos var guide Shahajahan a.k.a. [Sadji] dar [dji] betyder stor. Vi ville dock garna betala frun som statt for frukostarbetet. Var guide kommer nog ocksa bli stor pa omradet en dag, vi fick hans adress och lovade att skicka bilder vi tog till honom, det var en utmarkt trekking sa det gor vi garna.

Nu ar vi dock som sagt tillbaka pa Kovalan beach det ar mer folk an forra gangen men vi har fatt samma smasunkiga hotellrum med balkongen ut mot havet och det kanns ungefar som Cheers `...sometimes you wanna go were everybody knows your name..` Men som sagt, den sociala kontrollen ar inte att leka med, den blir lite pafrestande, innan man vet ordet av har man berattat om hela ens resrutt, var Hanna haller hus och nar exakt vi aker hem. Absurt.

Well, nu ska vi ut och leta efter vara nya vanner Sven och Bengt.