05 mars 2006

Are you experienced?

Nej!!!!!!!!!!!

Det är jag inte. Om tre dagar sitter jag på flygplanet på väg till Madras (som numera tydligen heter Chennai), min första resa utanför Europas gränser. Alla mina kläder är tvättade, men jag har bokat en tvättid till imorgon – för säkerhets skull. Jag har två ryggsäckar, en på 75 liter och en på 30 för tre veckors semester… Efter moget övervägande har jag beslutat mig för att lämna sovsäcken hemma men undrar ändå om det räcker med en tjock tröja i 30 grader tropisk värme. En mer erfaren kompis tycker ”…att det räcker ju att ta med kläder för en vecka, sen köper ni ju och tvättar.” Tänk om Indien inte har ett enda klädesplagg jag vill ha!? Och jag måste ju kunna välja mellan tre shorts, åtminstone? Räknar trosor febrilt, har jag 22 par? Och strumpor.. Kudde, ska man ha kudde med sig, det tar ju sådan plats, men att sova utan kudde? Två eller tre par skor?

Reseapoteket består än så länge av: Ipren, plåster, Dimor, Bifolac, Solkräm, mensskydd, kondomer (ja, vid 29 års ålder kan jag stå för att jag köper kondomer för att kunna ha säkert oplanerat sex). Men saknar jag vätskeersättningstabletter, bandage, kompresser, anticeptisk kräm, alsolsprit, myggmedel, xylocainsalva, nässpray, sårrengöring (ta med din favorit, vaddå favorit, tvål och vatten?) ? Jag vet inte, det är ju inte direkt som att jag ska ut på en rymdfärd för att befolka en annan galax. Många människor bor i Indien, många överlever där, varje dag. Vart går de när det behöver kompresser, de gör ju knappast en beställning från Apoteksbolaget AB. Men tänk om...

Jag har ansvar för att kolla med indiska ambassaden om man verkligen kan fixa visum på en dag, i vårt fall, dagen innan avresa. Ja, säger de på indiska ambassaden, men kompisen får ringa och dubbelkolla för säkerhets skull. Ja, säger de till kompisen.

Ni fattar.

Resfeber? Jag? Den kom nog nu...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det löser sig, nu är det dags att fokusera på upplevelse och nöje. MEN jag tror nog mamma vill att du tar med dig ett par extra raggsockor.
Fapars-apan

Anna Larsson sa...

Mm.. och superunderställ och dunjacka.. Det blir skönt när man sitter på flyget och inte kan göra något (mer än att älta packningen igen och igen).

Kristin sa...

Du kommer antagligen inse när du kommer fram att du borde struntat i halva packningen och tagit med något helt annat iställe. Så slappna av och låt packningen packa sig själv. (Om du förstår vad jag menar. Jag har ingen aning om vad jag pratar om egentligen.) Trevlig resa i alla fall!

Martin Tollén sa...

Med era Visa och American Express och ert sunda förnuft tror jag att ni klarar er bra. Det är möjligt du har lite resfeber men jag tror att alla vi som stannar i Linköping känner oss lugna. Är det några som klarar sig var som helst i världen borde det väl vara du och Hanna?

Anna Larsson sa...

Har packat UR klader ur min packning i tva omgangar och kanner mig ganska stolt. Idag ar det mellanlandning i sthlm som galler vi har fixat visum, bokat hotellrum for forsta natten hos mr Babu och genomfort en hobbyantropologisk studie pa ett fik i sturegallerian, valdigt spannande. Imorgon flyger vi till Madras..

Anonym sa...

Jag är inte den enda student som har rese feber med andra ord :)

Min klass åker till Indien i januari, åxå från Linköping.