21 mars 2006

Kerala dag 11 - Munnar

Idag har vi akt buss igen, 4 1/2 timme tar det att aka 13 mil. Det ar fortfarande en mycket skumpig upplevelse men det har ocksa varit otrligt vackert for idag har vi tagit oss till Munnar en liten by i bergen. Pa vagen dit har vi haft ett vara fa samtal med en indisk kvinna. Man traffar namligen inte sa manga kvinnor i Indien, kvinnor har inte manga av de servicejobben som vi kommer i kontakt med, de stadar, gor fruktsallad pa stranden och jobbar pa posten ar observationerna hittills. Och de gar heller inte i flock langs stranden pa sin fritid och fragar " Hello, how are you?", ""Were are you from?" och sa vidare. Det ar inte sa att det totalt tomt pa kvinnor forstas, men de ar minst sagt svara att fa kontakt med. Kvinnan vi traffade nu var ialla fall ingenjor och skulle ut pa uppdrag att inspektera en bro. Coolt. Vi fragade henne om villkoren att jobba, om de hade nagra formaner sasom semester, men som alla andra som vi stott pa verkar de obekanta med konceptet, de ar lediga pa "holidays" dvs sondagar och roda dagar. Vacation ar nagot for skolbarn och studenter. Det ar snart val i Kerala, vi har inte kunnat luska ut vilka som ar vid makten nu, den har kvinnan trodde kommunisterna (som hon forovrigt `hejade pa`), killarna vi traffade igar sa hogerregering. Well, well, det ar ialla fall kommunstflaggor med hammaren och skaran overallt och de aker runt i bilar med megafoner och propagerar.

Vad galler Munnar sa har vi kommit lite pa kant med staden. De kartor vi har ar totalt otydbara vi bara snurrar runt hela tiden utan att fatta var vi ar, man borjar trottna lite pa den efterhangsenheten som servicebranschen har har. Vill jag ha en ricksha kan jag ju saga det sjalv, har jag sagt att jag inte ar intresserad av ett hotellrum sa ar jag inte det, men sa funkar det inte. Man far saga nej flera ganger och till slut bli otrevlig och kort i tonen for att de ska fatta, vilket i sin tur ger en lite daligt samvete.

Munnar ar (annars) framst kant for sina teplantage, alltsa gar vi till stallet Krischna cafe (vi hittade inte Guru cafe, som annars var det tankta alternativet) for att fa dricka lite schysst te. Vad vi far in ar mjolk och vatten fran en automat, med en Tetley-pase i. Latt absurt. Till slut bjod stallet till lite i alla fall, vi akte upp till en utkiksplats for att titta pa utsikten vilken var stralande vacker - teplantager och hoga berg. Och nu har vi suttit pa en trevlig restaurang och atit kycklingratter med ris, brod och dryck (dock ej ol, det ar ganska fa stallen som serverar alkohol, sarskilt nar det inte ar uppenbara foreign-turiststallen) for knappa 30 SEK per person. Det ar dessutom mycket svalare, rent av lite kyligt, jag har till slut fatt anvandning av tjocktrojan jag tog med mig och vi har filtar pa rummet! Imorgon bar det av pa wildlife-trekking i Chinnar. Vi hoppas pa att fa se framforallt elefanter, jag har ju forstas en egen liten onskan att fa stota pa en tiger, men man ska ju vara forsiktig med vad man onskar sig eftersom onskningar kan sla in...

PS - om Freivalds avgang, spekulationer om ministertillsattningar brukar ju vara ratt poanglost eftersom Persson har for vana att overraska. Men for egen del haller jag tummarna for Jamtin.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna
Jag tycker som du Jämtin, men det verkar även tidningar och andra tycka så jag tror dessvärre Göran vill göra något oväntat och inte känna att nån annan bestämmer, så vi får väl se.
Läste om er utflykt och att maten verkar överkomlig, har ni klarat av maten och inte blivit något sjuka, det fanns ju trots allt farhågor innan avresan.
Igår var det från era regioner på "Packat och Klart" jag spelade in det om ni vill kolla lite när ni kommer hem.
Här håller i varjefall vintern i sig så det är inte ens säker att ni får komma hem till våren utan en förlängd vinter istället.
Hälsningar
Fapars apan

Anna Larsson sa...

Eller sa overraskar han rejalt och valjer nagon som det faktiskt spekuleras kring - det vore val en overraskning om nagot??

Anonym sa...

Hm.
Du kanske har rätt!!!!!

Anonym sa...

kul att höra ifrån er.Ni är verkligen på alerten och passar på att se mycket. Vi tittade också på Packat och Klart i går kväll.
Idag har jag sett vårtecken! Vintergäck och gula och blåa Krokusar blommar vid en solvägg på granntomten. I går solade jag en stund på kökstrappan i stugan 20 gradervisade termometern men snön ligger fortfarande halvmeterhög utanför dörren.Vi ser fram mot fler intressanta reseäventyr Kram från farmor o farfar