26 februari 2006

Grattis, grattis

[UPPDATERAD] Vår högröstade östgötahövding fick fortsatt förtroende av regeringen, nyheten nådde mig först igår. Vad ska man säga? Grattis Björn och grattis Östergötland, three more years...

/Anna som numera bara försöker att blogga sant*, snällt** eller nödvändigt***, men egentligen är osäker på om denna postning faller inom ramen.

* Läs - som i motsats till osant/falskt. Det är ju inte alltid det finns en sanning, ofta bara mer eller mindre underbyggt tyckande.

** Snällhetskriteriet blir ju mest intressant när sanningskriteriet sätts ur spel och då enligt regeln (2 kriterier av 3) nödvändighetskriteriet måste uppfyllas. Jag ska alltså försöka att bara vara elak/osnäll när det är nödvändigt och inte osant.

*** En del postningar (som exempelvis hemma-i-Annas-kök-reportage) är väl inte helt nödvändiga, men då är de i alla fall inte elaka och inte osanna.

Så vad ska man då säga om denna postning? Den är väl inte direkt nödvändig, återstår då att jag inte farit med osanning och att den inte ska vara elak. Hm, tricky. Som sagt, grattis, grattis..

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så finns en fjärde kategori som Johan Sjölander glömmer. Ironi slår ut de andra kraven. Bloggar är ett utmärkt medium för att använda ironi och det är ironin som motiverar bloggen om landshövdningen. Grattis Östergötland från mig med...

Anna Larsson sa...

Utmärkt, jag har faktiskt haft lite ågren över att ironi omöjliggörs med dessa kriterier. Det blir som ett hemligt überdrag i sax-påse-sten.. Och tack för grattis, vi östgötar är överväldigade.

Kikki Liljeblad sa...

Sanning är många gånger väldigt subjektiv. Vi kan uppleva ett möte eller ett politiskt budskap på helt olika sätt och således återberätta dem på våra bloggar på helt olika sätt, utan att någon av oss far med osanning.

Anna Larsson sa...

Just så. Att hävda att något är "sant" eller "objektivt" är ofta vilseledande och inte alls "sant" - eller bara sant för mig men inte för dig. Men jag ska försöka att inte fara med osanning i alla fall, vad nu det är? Jag ska undvika att medvetet ljuga, och då särskilt om sådant som spelar roll.

För övrigt så tycker jag sällan att det är intressant att diskutera saker som "objektivt sanna", saker som existerar oberoende av vår upplevelse av dem. Sanningar som är mer spännande är de konstruerade föreställningar om verkligheten vi har. Det blev ju lite hobbyfilosofiskt, jag skulle kunna mossa in mig på universitetet resten av livet!

Kikki Liljeblad sa...

Du kan bli hedermedlem på SKA-programmet!!

Anna Larsson sa...

Jaa, postmodernism och kritisk teori, here I come!

Anonym sa...

Lägg märke till att den gode Björn dessutom blivit utnämnd till hedersdoktor vid Linköpings universitet. Det är extra glädjande när jag tänker tillbaka på hans kraftfulla men inte alltid helt stringenta tal under promoveringshögtiderna; jag minns särskilt hur han, tryggt ouppmärksam på åhörarnas mumlande protester, upprepade gånger gratulerade de nyblivna doktorerna till att de äntligen hade blivit... doktorander.
Men snällt skulle det vara, ja... grattis, grattis.

Anna Larsson sa...

Hm, och jag som trodde att anonymous kanske var utsocknes, men så kan ju inte vara fallet, utan snarare en gammal "mupp"?

Klur, klur..