13 februari 2006

Du och jag - legitimerade hobbypsykologer

I dagens Expressen kan du och jag genom ett enkelt test diagnosticera våra arbetskamrater som psykopater. Svara på 20 frågor (där svarsalternativet "vet inte" inte existerar) och du har svaret! Du förutsätts bland annat ha kunskaper om Allvarlig kriminalitet före 18 års ålder och om den presumtive psykopaten begår Nya brott under pågående straff. De lever mitt ibland oss varnar Expressen och man blir ju livrädd, hur kan detta vara tillåtet???

Expressens handfasta do it yourself-råd om man lyckats diagnosticera någon av sina arbetskamrater: Kämpa inte ensam, vänd dig högre upp och byt jobb. Japp, då var det fixat. Det finns inget botemedel och psykopatens totala brist på sjukdomsinsikt gör att det är lönlöst att försöka tala honom (för det är en han, i 19 fall av 20) tillrätta.

Så vad vill jag säga med detta? Tja, jag vill väl mest bara tacka Expressen, denna kompis i vardagen som gör mitt och alla andras liv så mycket enklare att leva. Det är ju helt fantastiskt att man genom att göra ett 20-frågorstest kan ställa en psykologisk diagnos på en människa! Du och jag - vi kan börja kalla människor till höger och vänster för psykopater - för vi gjorde ju testet - i smyg.

And I think to myself, what a wonderful world...

Inga kommentarer: