16 juni 2005

Lycklig 24 timmar om dygnet

Livsstilsexperten Henrik Byager konstaterar att familjen är det viktigaste för kvinnor men att det för de allra flesta inte räcker: "Kvinnorna vill ha roliga, stimulerande arbeten och intressanta fritidssysselsättningar också." Jösses! Vill vi ha ett liv bortanför diskbänken, blöjbyten, tvätten och matlagningen? Det kunde man väl aldrig tro, tur att det finns det livsstilexperter som kan berätta det för oss. Har Byager i bästa Edith Södergran-anda sökt en kvinna och funnit en människa - och blivit överraskad? Men Byager höjer förstås ett varnande finger, denna jakt på lycka som vi kvinnor söker utanför hemmet leder i längden till frustration, det är omöjligt att vara lycklig 24 timmar om dygnet. Vad det är männen söker i sin "flykt" från hemmet i karriären och fritidsintressena, det får vi inte veta. Men vi ska ju inte vara så naiva att tro att de söker lycka 24 timmar om dygnet som vi naiva kvinnor gör. Troligen så offrar de sig bara för familjens skull så att vi kvinnor kan gå ner i tjänst för att få mer tid över till att städa, tvätta, diska och ta hand om barnen och som i de östgötska kvinnornas fall, tjäna 66% av männen. Tack Aftonbladet Kvinna som satt sådan guldkant på diskberget ute i köket!

2 kommentarer:

Anna Larsson sa...

Det kanske kan vara på plats med en sakupplysning, då det bara bor vuxna familjemedlemmar hos oss (kattens vuxenhet kan väl iofs ifrågasättas) så ägnar jag mig personligen inte åt blöjbyten. Men jag har hört att det finns kvinnor, även i min ålder, som gör det...

Martin Tollén sa...

Oj, jag som trodde att det hade hänt något oväntat det senaste dygnet...