26 mars 2011

Och här kommer den oklippta versionen....

Jag hann inte.... Här kommer HELA mitt anförande på partikongressen:

När jag skrev mitt tal tänkte jag, kanske inte blir överens med alla. Min utgångspunkt är ialla fall hur blir vi ett relevant parti för fler?


Det finns frågor som jag tycker vi kan sluta prata om nu. Jag är för min del färdigpratad angående om det OK eller inte med valfrihet. Vi måste ta nästa steg och prata om innehållet i valfrihet – hur skapas meningsfulla val i offentlig verksamhet hur får en meningsfull mångfald.


Det handlar inte om att vara kund på en marknad utan det handlar om en aktiv delaktig brukare som också har god kunskap och känsla för vad den behöver.


Socialdemokratisk valfrihet grundar sig i valfrihet som inte drabbar någon annan.


En annan sak som vi rimligen har pratat färdigt om. Vi kommer att fortsätta att ha privata utförare i offentligsektor. Skattemedel kommer att gå till vinster i privata företag.


Vi skulle inte klara oss en dag på stadsbyggnadskontoret i Norrköping där jag jobbar till vardags utan de privata företag vi köper tjänster av.


Jag vet att östgötarna fått en bättre vård och vård i tid med hjälp av privata vårdföretag.

Jag tycker vi ska vara tydliga med att inte slarva med skattebetalarnas pengar – oavsett var de används i den gemensamt finansierade välfärden.


Vi behöver bli bättre beställare, tydligare kravställare – med medborgarens bästa i fokus.


Vad vill jag prata om då?


Jag tycker att Nystart för tillväxt och rättvisa är en fantastiskt bra utgångspunkt för den här extrakongressen. Vi har en bra politik för rättvisa och det måste vi fortsätta ha. Vi måste vässa vår politik för utveckling. Det måste finnas ett välstånd att fördela, vi måste bli relevanta för fler.

Vi behöver en socialdemokratisk politik för framgång.


Frihet och frigörelseprojektet ser olika ut för olika människor.


Vi behöver en skolpolitik som tryggar de står i ösregn – för att tala med Håkan Juholt. Vi behöver likaväl en utmanande, relevant och rolig skolgång för de högpresterande studiebegåvningar. Den solidariska individualistiska föräldern ska känna sig trygg i att det finns en socialdemokratisk skolpolitik för alla ungar.


Vi behöver spetsa politiken för näringsliv och tillväxt. Innovationer och utvecklingskraft i vården är extra viktig för mig. Här finns gott utrymme för nyföretagande.


Av 100 idéer från förra året som kom fram i östgötalandstinget förra året kom 80% från kvinnor.

Hur kan vi få dessa kvinnor att omsätta sina idéer i praktiskt användning, starta och driva företag, våga pröva vingarna. Kan de här idéerna omsättas i praktiken förbättrar vi vården och bidrar till ökad tillväxt och företagande i Östergötland.


Socialdemokraterna står på 3 ben – frihet, jämlikhet och solidaritet. De hänger ihop, förutsätter och stöjder varandra. Lått oss stärka och spetsa till frihetsbenet.


För övrigt anser jag att tågen behöver gå och komma fram i tid och jag vill ha betald friskvårdstimme på jobbet.

Inga kommentarer: