04 mars 2011

Flera bollar i luften?

Då är rösterna räknade och jag har blivit kongressombud! Himla glad över det, det ska bli roligt och spännande. Partiledarfrågan är fortsatt het, lyssnade nyss på en partivän som vill ha en öppnare process.

Det är ju bara att konstatera att vi fått den process vi har tycker jag. Med största sannolikhet finns bara en kandidat att ta ställning till på kongressen. Den som vunnit gehör hos valberedningen och distrikten. Och jag tänker så här, att ska vi ändra på detta så får vi börja på hemmaplan i det lilla. Nerifrån och upp. Så det skulle kunna bli en spännande tid i partiet framöver med många nya grepp i demokratiskt praktiserande.

Jag har tidigare deklarerat att jag vill åka på partikongress som ombud för att delta i ett förnyelsearbete kring vår politik. Det gäller fortfarande. Om det blir så är dock högst oklart.

Sen undrar jag också om vi ska välja några fler företrädare?

Vi måste kunna hålla liv i fler diskussioner samtidigt, särskilt då den som diskuteras livligast i vissa avseenden redan är körd.
Published with Blogger-droid v1.6.5

2 kommentarer:

P-A sa...

Läste i nån tidning idag att skälet till att inte något kandidatnamn läckt ut är att valberedningen helt enkelt inte hittat någon som vill ställa upp. Som sosse är jag väldigt angelägen att partiet kommer upp på banan igen och att vi får en bra partiledare. Lite förvånande att vi inte lyckas hitta "rätt" partiledare.

Anna Larsson sa...

Jag tror det handlar om den logik vi har i partiet, vi vill inte säga ja förrän vi känner att vi har ett rimligt stöd. Den som bryter en sån tradition/kultur är modig eller dumdristig (beroende på utfallet i slutändan).

Jag har själv varit kritisk mot processen, men börjar mer och mer tro att vi måste börja i våra grundorganisationer. Det är lätt att peka på någon annan, men hur utser vi själva våra företrädare i Arbetarekommunerna?