31 mars 2011

kortblogg om detta med hälsokontroller

Ibland hör jag synpunkten om att vårdcentralerna borde tillhandahålla hälsokontroller åt alla. Jag tycker det är fel.

Jag tycker den gemensamt finansierade vården ska tillhandahållas efter behov. Är man sjuk så egenvårdar man sig. Är man för sjuk för det så uppsöker man vården. De allra flesta av oss är kapabla att avgöra när jag är frisk och när jag är sjuk. Det hänger också ihop med det ansvaret man själv har för sin hälsa.

Det betyder inte att Jag är helt emot hälsokontroller. Det kan t ex vara befogat att överväga för den äldsta delen av befolkningen. Eller andra grupper eller patientgrupper som man har anledning att tro har svårt att ta ansvar för sin egen hälsa.

Men hälsokontroller ska inte vara en generell rättighet man har. Vi ska vara aktsamma om vara gemensamma resurser. Och vi ska inte frånta människor ansvaret och förmågan att själv känna efter om jag är sjuk eller frisk.
Published with Blogger-droid v1.6.5

3 kommentarer:

Johan Walan sa...

Hej! Instämmer, i stort sett. Hälsokontroller är motiverade under vissa, ganska specifika villkor.
- De skall gälla ett tillstånd som är någorlunda allvarligt, inte småkrämpor.
- Vården skall ha bra behandling att erbjuda för tillståndet i fråga (annars kan det ju kvitta).
- Man skall ha en metod för att upptäcka tillståndet som både är tillräckligt sensitiv (dvs inte missar för många) och specifik (dvs inte får med, och oroar, alltför många friska).
Och allt detta gör att många möjliga aktiviteter faller bort.

P-A sa...

Tyvärr är det nog många i vårt land som går omkring och tror att de är sjukare än de egentligen är. Om allmänna hälsokontroller är lösningen på det problemet ska jag låta vara osagt, men jag tror det finns ett värde i att öka medvetenheten om värdet av en god hälsa.

Britt-Inger Astrid sa...

Du har verkligne en poäng i ditt resonemang /Britt-Inger