17 december 2006

Julen är röd..



Å ena sidan - teknikprylar är så roligt.

Å andra sidan - färre prylar enklare liv.

Å ena sidan - köp en julklapp åt dig själv - du förtjänar den.

Å andra sidan - min telefon spelar mp3.

Å ena sidan 4 GB (eller 8!) - mer än 1 GB, massor med musik.

Å andra sidan - ingen dator att installera i-tunes på.

Jag är en stor vän av teknikprylar. Men jag vet ju att det roligaste är sukta efter teknikprylar, när man väl har dem - inte lika spännande längre. Därför avstår jag VÄLDIGT MYCKET från att köpa teknikprylar. Försöker istället uppmuntra mina vänner att handla prylar, där jag kan stå bredvid och heja på, komma med goda råd och så vidare.

Så jag har tänkt låta bli att köpa en mp3-spelare. Har verkligen funderat på hur jag ska göra. Min telefon kan spela mp3, jag behöver ju inte egentligen inte så mycket prylar - less is more. Vill inte gå på konsumtionshysteritåget. Vill vara medveten, åka kollektivt, gå och cykla, köpa kravmärkt, vara snäll.

Så kommer Apple med en ny Ipod nano - i RÖTT. Där en del av det jag betalar går till stöd till AIDS-bekämpningen i Afrika. Kan man vara god - och samtidigt ge vika för sina konsumtionslustar? Och rött är ju så snyggt.. Konsumentmakt - det är ju jag väldigt mycket för.

Så nu blev det besvärligt igen. Men visst är den väldigt fin?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit såå nära att köpa den där. Den är sjukt snygg!

Anonym sa...

Ja du.
Du är som alla andra barn som ser så mycket man vill ha nu strax innan Jul.

Tomten

Anonym sa...

Det här är andra gången jag försöker kommentera. Om mina kommentarer dyker upp i flera versioner beror det på att jag och teknikprylar som internet – och särskilt inte den nya versionen av blogger – inte går så bra ihop. Till saken:

Den är både snygg och snäll mot Afrika. Nu ska du bara försöka övertyga mig om vilket behov den fyller sedan köper jag den teknikprylen. Också.

Anonym sa...

varför inte en 80gb ipod. 80 är mer än 8.

Anna Larsson sa...

Står fortfarande och väger...

Blev det någon annan då Malin? Borde ju kolla runt lite, men blir det någon alls så blir det nog denna, nästan lite kär...

Till anonym, jo 80 gig är ju mer, men då måste jag verkligen ha en ny dator också - och jag kan ju inte köpa en ny dator bara för att kunna köpa en mp3-spelare.. Förresten, 80-giggarna finns väl knappast i rött??

Martin, du som förra julen väl bloggade om tre-skivorsskivsamlingen. Visst får man väl in tre skivor på din telefon?? Men köp! ;)

Och det är ju väldigt bra att du har hittat hit Tomten, eftersom jag glömde att posta önskelistan i år. Nu vet jag att du vet, och du vet att jag vet..

Anna Larsson sa...

Japp, dan före dan la jag in min beställning. Nu återstår en otålig väntan och ivrigt konverterande av musik till mp3-format som "my precious" ska tankas full med.