07 oktober 2006

Ordningen är återställd?

Sveriges nya finansminister, Anders Borg bor i Katrineholm.

Ha ha.. lite roligt var det väl ialla fall?

Hm, ja.

---

Och på tal om regeringen i "vad var det jag sa genren" så tror jag Freddan har gjort helt rätt med Calle B som utrikesminister. Nu kan ingen komma och säga att den borgerliga regeringen har en inkompetent utrikesminister (ondskefull ja, men välmeriterad). Ska man regera ett land och dessutom kunna utgöra ett seriöst alternativ till "det statsbärande partiet" så måste man ha en utrikesminister med tyngd och pondus.

Jag tror inte att CB kommer att mopsa sig mot Freddan, hans eget track-back som statsminister är ju inte helt fläckfritt och de har säkert lagt gammalt groll bakom sig (FR:s strategi med de nya moderaterna har ju hittills visats sig lyckosam och borde ge honom "viss status" partiinternt). Vad gäller frågan om att CB skulle dominera på EU-fältet så tror jag Cecilia Malmström klarar det galant och är helt rätt placerad på SB.

Japp, jag kan ta jobb som omvärldsanalytiker varsomhelst, närsomhelst. Eller inrikesreporter på Ekot, är det inte en tjänst ledig där??

(Om någon undrar över det något pubertala tilltalet Freddan, så är det bara mitt eget processande att försöka ta till mig och förstå att vi har en borgerlig och moderat statsminister och en borgerlig regering, det är svårt men jag jobbar på det.)

3 kommentarer:

Kikki Liljeblad sa...

Eller så har både du och jag köpt just det som "freddan" vill. Att han är allas statsminister, även vi som inte röstade honom. Vi kan helt enkelt låta bli att vara lite tjenis med honom.

Kikki Liljeblad sa...

Vi kan helt enkelt INTE låta bli. Ska det stå i förra inlägget.

Anna Larsson sa...

Hm.. Nej, Freddan är inte MIN statsminister ännu. Men han är förmodligen mer lättsmält än vad Maudan eller Lejonkungen skulle varit.. Jag kommer nog att vara statsministerlös ett tag framöver, men det är säkert bra för min självbild att få en moderat statsminister, eller nåt ;)