07 november 2005

Solidaritet i praktiken

[UPPDATERAD] RFSL välkomnar det upprop som startats på internet av prästen Yngve Kalin mot kyrkomötets beslut att svenska kyrkan ska välsigna homosexuella par. Det underlättar för homosexuella att veta vilka präster som har den här uppfattningen och man kan därmed undvika obehagliga upplevelser, menar RFSL. Uppropet har i skrivandets stund undertecknats av 606 präster, här kan du se vilka som undertecknat. Som alltid befinner jag mig själv på betryggande avstånd från bröllopsklockor och har inga som helst planer på att lova livslång kärlek till någon inför Gud. Men jag instämmer i RFSL:s synpunkt att det är bra att man faktiskt kan ta reda på vilka präster som inte vill välsigna homosexuella. Även för oss heterosexuella. Detta är nämligen ett ypperligt tillfälle för heterosexuella par som går i giftastankar att visa solidaritet med homosexuella par. Var en medveten bröllopskonsument och vägra att låta dig vigas av Yngve Kalin och hans polare! I Linköpings stift har 15 präster undertecknat uppropet, jag orkar inte räkna men engagemanget mot välsignelseakten tycks vara särskilt stort i Göteborgs, Växsjös och Skaras stift. Kalin säger på sin hemsida att listan bara kommer att ligga uppe under en begränsad tidsperiod så skynda dig att hämta hem ditt exemplar innan det är för sent!

Missa inte heller debatten mellan Olle Burell (s) och Yngve Kalin i P1 morgon idag. Heja Olle! Ibland är man både stolt och nöjd sosse, och särskilt nöjd med att inte ha gått ur svenska kyrkan. Ni andra avfällingar kan ju sitta där och sura över partikongressens beslut i föräldraförsäkringen ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
Ytterst handlar det om vilken syn man har på vad en Kyrka ska vara.
Du har samma syn som den politiskt styrda svenska kyrkan har på sig själv, just att kyrkan ska vara styrd av staten och majoritetens åsikter och att den inte ska ha något med biblisk och traditionell kristendom att göra. Den andra kyrkosynen, som jag delar med Yngve Kalin och massor med andra medvetet kristna människor, är att Kyrkan är en gemenskap för de som tror på Jesus och Bibelns normer.
Det som skiljer svenska kyrkan från alla andra kyrkor - jag känner i varje fall inte till några undantag - det är att sv. kyrkan böjer sig för vad majoriteten av icke-troende i samhället tycker. Detta är som om den socialdemokratiska eliten skulle böja sig för vad andra än "sossarna" anser.
Så, liksom Socialdemokratiska partiet är en gemenskap för medvetna socialdemokrater, så är en Kyrka en gemenskap för troende kristna. I fallet med Yngve Kalins lista, är det så att de som kräver att präster ska välsigna homosexuellas relationer, de har åsikten att kyrkan ska vila på världsliga normer, medan vi andra som tror på Bibeln och kristna traditionen förstår att det vore en grav synd att välsigna par av samma kön. Lägg märke till att jag skriver "par", dvs att det är en synd att välsigna homosexuellas sexuella relationer. Att välsigna dem enskilt som människor går däremot bra, men däremot inte deras homosexuella utlevnad. Vi andra kristna har också synder som vi måste kämpa mot. Vi kräver inte, som bögar och flator, att prästerna ska välsigna våra synder, utan vi ber om förlåtelse och försöker göra bättring.
Med vänlig hälsning
I-M Koppel

Anna Larsson sa...

Hej Ing-Marie!

Nej, jag har inte sagt att jag tycker att kyrkan ska vara styrd av staten. Jag tycker tvärtom att det är bra att vi har skiljt kyrkan från staten, det stämmer bättre överens med den grundlagsskyddade religionsfriheten. Inom svenska kyrkan pågår en diskussion om huruvida homosexuella par ska kunna få välsignelse. Det finns kristna som är för och kristna som är emot. Jag tror att du är lite fel ute när du hävdar att kristna som är för välsignelse för homosexuella par inte tror på Bibeln. Frågan är väl huruvida man väljer att tolka Bibeln bokstavligt eller inte. Därmed får man också olika syn på huruvida homosexuella relationer är syndfullt eller ej. Jag är helt övertygad om att homosexuella par som vill få välsignelse som många andra kristna gifta människor inte uppfattar det som att de lever i synd. Och de präster som vill välsigna homosexuella par tycker nog inte heller det. De tolkar bara Bibeln annorlunda jämfört med dig.

Jag kan nog lova dig att det socialdemokratiska partiet böjt sig för opinioner utanför partiet både en två gånger och är väl väl kända för att ha drivit mycket pragmatisk politik genom åren. Utan att riktigt förstå var du vill komma så haltar väl den jämförelsen ändå lite? Kyrkomötet som beslutat i frågan om välsignelse av homosexuella par representerar väl bara medlemmar av svenska kyrkan? Huruvida dessa medlemmar är troende eller inte antar jag är svårt att avgöra, det finns ju inte direkt någon överprövande instans. Men de är medlemmar och har därmed rätten att göra sin röst hörd. Det tycker jag är ganska bra. Jag är tveksam till om de traditionella politiska partierna ska finnas i kyrkan, men det står ju faktiskt medlemmarna fritt att rösta som man vill i kyrkovalet, så det avgörandet finns ju också hos medlemmarna. Vem ska annars bestämma? Vem kan sägas tolka Bibeln bäst?

Jag tycker att det är en positiv markering den svenska kyrkan gör när man inför välsignelseakt för homosexuella. Den visar på ett tydligt och sympatiskt sätt att kärleksbudet gäller alla.

Anna Larsson sa...

Min vän Martin har förresten hittat ett citat från TV-serien Vita huset som jag tycker visar på ett bra och pedagogiskt sätt varför det blir så olyckligt att tolka bibeln bokstavligt. Läs gärna hans inlägg på: http://martintollen.blogspot.com/