03 november 2005

Motbilder

Vill idag för ovanlighetens skulle berömma Aftonbladet kvinna för sin artikel om Caroline som anmälde mannen som våldtagit henne och där rättvisan faktiskt verkar fungera. För jag har funderat, om jag blev våldtagen, skulle jag då anmäla förövaren? Visst vill jag vara en människa som svarar ja på den frågan, men med all nyhetsrapportering om kvinnor som inte blir trodda, där fallen läggs ner alldeles för fort och där förnedringen fortsätter in i rättssalen så är jag inte så säker på att jag skulle sätta min tilltro till rättssystemet. Normalfallet för en våldtagen kvinna som anmäler tycks istället vara att hon inte blir trodd, att man inte prioriterar fallet, att man arbetar på fel sätt osv. Fel tycks vara normen. 12% av alla anmälda våldtäktsfall leder till åtal, 60% av fallen förblir ouppklarade, enligt Brå. Så artikeln om Caroline är inte ett normalfall. Den utgör ett undantag och de små notiser vi läser i tidningarna om våldtäkter där förövaren ännu är på fri fot eller där brott inte går att styrka är fortfarande normalfallet. Ändå tror jag det är viktigt med motbilder, med kvinnor som sträcker på sig och säger "Vi vägrar skämmas", för det måste vara så att verkligheten kan förändras. Kanske finns det kvinnor som läser om Caroline som blir stärkta och faktiskt anmäler, och förövaren blir dömd? Caroline är inte normalfallet idag, men hon måste bli det.

Inga kommentarer: