11 april 2007

Mångfald – en viktig fråga eller ett pittoreskt humoristiskt inslag?

Fått inbjudan, såväl som politiker som i min profession som byråkrat till mångfaldsdagen hjärnsläpp.Och nog för att jag tycker att viktigt förändringsarbete när det gäller att påverka attityder och driva förändringsarbete som leder till något positivt ska få vara både roligt och lustfyllt – men ska man inte på någon rad försöka säga att det man håller på med faktiskt är VIKTIGT??

Döper man något som viktigt till hjärnsläpp?
Nej.

Hur andas ”Just nu 20% rabatt” ”Gå 5 betala för 4”? Seriöst?
Det tycker inte jag.

Man får lära sig ”fördelarna om mångfald” och ”då inte minst de ekonomiska”.
Är inte mångfald ett mål i sig?

” och du får med dig en nästan färdig jämställdhets- och mångfaldspolicy”. För det är ju dumt och meningslöst att tänka själv, mycket bättre om någon redan gjort det åt så att vi kan ägna oss åt andra VIKTIGARE saker.

För mångfald, det är ju inte så viktigt och snubblande nära enfald…

1 kommentar:

Luka(s) sa...

Intressant reflexion, inte minst för att jag själv också gjort den, tydligen till skillnad från media och en del andra.

Jag tror väl att de flesta företag får ut mer för pengarna genom att skicka sin personal på en del av ombudsmännen utbildningar, eller RFSLs. Men där ställs ju en del krav också, på att företaget bör förändra sig, och sånt är väl jobbigt både att presentera för en del föreläsare och för en del företag att lyssna på.

Vill du se exempel på mer substantiella föredrag/ utbildningar om en del av mångfaldsfrågorna, transfrågor, kan du ta en titt på min hemsida, htp://lukas.romson.org :-)!