23 september 2006

Posttraumatiskt valsyndrom

För mig som socialdemokrat har det förstås varit lite tunga dämpade dagar efter valutgången. Och det är inte helt enkelt att skriva om valnederlag heller. Man hamnar lätt i bitterhetsdiket där man ägnar sig åt recensioner av väljarkåren. Men visst måste man kommentera och reflektera.

Det har varit min första mandatperiod som landstingspolitiker och det har stormat, det kan knappast ha undgått någon. Vi har genomfört omstrukturering av sjukvården, skapat länsövergripande centrum, profilerat sjukhusen och börjat redovisa prioriteringar mellan sjukdomsgrupper öppet. Vad jag framförallt har uppskattat och är stolt över under dessa fyra år är med vilken uppriktighet och ärlighet vi mött östgötarna. Vi har ärligt sagt att våra resurser inte räcker till allt, att vi måste hitta smartare sätt att organisera vården, att vi måste prioritera de grupper med de största behoven. Vi har inte ryggat för att fatta svåra beslut, trots att de helt uppenbart varit impopulära hos somliga.

I Norrköping har motståndet levt kvar, ihärdigt påeldat av det moderata kommunalrådet Jörgen Rundgren. Det initiala motståndet som till en början handlade om norrköpingsbornas upplevda otrygghet när akutverksamheten på Vrinnevisjukhuset förändrandes förbyttes snart till en märklig bekvämlighetsargumentation där man menade att norrköpingsbor minsann inte skulle behöva åka till Motala för att operera höft- och knäleder. Med ett Universitetssjukhus runt knuten kan jag bara konstatera att det förmodligen är vi som bor i Linköping och omnejd som nog får göra mest resor för planerade operationer. Då den typen av debatt varit obefintlig här i stan känns det som att sjukhusdebatten i Norrköping handlar om något mer och något helt annat än otrygghet och bekvämlighet.

Nåväl. Folket har sagt sitt, man har i allmänhet uttryckt missnöje mot socialdemokratiskt styre i landet, och i kommuner som Norrköping, Finspång, Valdemarsvik och Söderköping har man uttryckt missnöje mot partierna i landstinget i allmänhet. Tar man med rikstrenden i beräkningarna så tycks man till och med vara lite mer missnöjd med borgarna än med oss i landstinget.

Vrinnevilistan fick ett större stöd än vad jag och många med mig trodde. Nu har högeralliansen inlett förhandlingar med Vrinnevilistan, det känns naturligt. Vrinnevilistan är ett borgerligt parti som uttryckt specifikt missnöje gentemot mitt parti och ledande företrädare. Det ska bli spännande att se hur fempartiförhandlingarna slutar, det tog inte mer än fyra dagar innan man kunde läsa i Norrköpings tidningar en företrädare från Vrinnevilistan uttala sig att man nog kommer att göra avkall på kravet att avveckla den länsövergripande centrumorganisationen. Fyra dagar! Och man brukar kalla oss socialdemokrater för maktfullkomliga..

Vi går i opposition, visst känns det ovant och obekant. Jag tycker som sagt att vi tagit ansvar och varit ärliga och uppriktiga i vår politik. Hur väl lämpar sig detta i en oppositionsroll? Jag tror inte att vi kommer att föra en populistisk oppositionspolitik och göra billiga poänger på minskad administration och förenkla politiken genom att tala om vårdplatser istället för östgörnas behov. Men jag tror att vi kommer att kunna tydliggöra skillnaderna mellan höger och vänsterpolitik. Privatiseringar och entreprenader för dess egen skull är att vänta (vad säger Vrinnevilistan om uttalandet att merparten av alla planerade operationer ska ut på entreprenad?). Finansiera sjukvården genom höjda avgifter på tandvård, införande av avgifter på barnsjukvård har varit krav från höger den gångna mandatperioden. Det kommer inte att saknas skiljelinjer i landstingspolitiken i Östergötland framöver, det är jag säker på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske lite filosofisk terapi på tisdag skulle passa?
I övrigt är din analys i stort utömmande. Förmodligen kan lite gammal rivalitet, betydelsen av symboler, vikten av konkrettioner, samt ett och annat spektakel spelat en viss roll.

Anna Larsson sa...

Tisdag är en alldeles utmärkt dag för filosofi :)

Och jag tror du har helt rätt i ditt tillägg, den stora frågan är väl hur man kan överbrygga och undvika företeelserna.

Initialt fanns ju en ganska bred politisk kring beslut som jag tror i grunden var det rätta, men i takt med att vi närmat oss valdagen tycker jag att oppositionen fört en alltmer populistisk argumentation som appelererar till symbolpolitik och lokalpatriotism. Jag tycker inte att det är en sund utveckling.

Sedan kan jag förstå att det svårt att bedriva oppositionspolitik, kanske särskilt svårt i ett landsting som tydligt har en behovsstyrd vård. Då kanske det är enklare att bedriva oppositionspolitik på de i grunden ganska ointressanta strukturfrågorna..

Och det är väl därför jag menar att det kommer att bli intressant för oss i den gamla majoriteten att bedriva oppositionspolitik nu. Vart finns utrymmet för en sund oppositionspolitik?