23 juli 2006

Angående ordet neger

Jag hade häromsistens det tvivelaktiga nöjet att få diskutera lämpligheten i att använda ordet neger. Min ståndpunkt var att man ska undvika ordet då jag uppfattar det som nedsättande. Mina konversationskombattanter menade att ordet inte alls är nedsättande utan – så som jag uppfattade argumentationen – värdeneutralt. Då det inte helt oväntat är svårt att hålla en dylik konversation på en sansad nivå förblev ämnet tämligen outforskat så här kommer nu ett försök från min sida att försöka bringa klarhet, i alla fall för egen del.

Är ordet neger värdeneutralt eller nedsättande? Jag börjar i den ändan. I den SAOL som står i min bokhylla står att läsa om ordet ”ngt nedsättande”. När jag bläddrade i det nyaste exemplaret av SAOL stod istället ungefär ”kan uppfattas som nedsättande”. Det är en intressant språkförskjutning. Från att ”oomstritt” varit ”ngt nedsättande” har tolkningsutrymmet blivit betydligt mer tillåtande. Svenska akademin vill inte längre ta ställning, kanske är det så man ska tolka det hela. Men man ”vågar” ändå påpeka att det kan uppfattas som kränkande. Kanske ska man se det som en ökad medvetenhet hos den Svenska akademin om att språket och ordval spelar roll? Heureka!

Efter en googling kan jag konstatera att frågan faktiskt diskuteras av fler. Ett inlägg som jag själv tycker har särskild tyngd är Nyamko Sabunis (riksdagsledamot för folkpartiet) debattartikel i Aftonbladet för ett år sedan där hon reder ut begreppen om varför neger är ett nedsättande ord. Sabuni som själv är svart menar att neger inte ens när det begav sig var värdeneutralt, det var tvunget att för att rättfärdiga slaveriet betrakta de svarta som en underlägsen ras. Artikeln är klart läsvärd, du hittar den här. Sabuni menar att användandet av ordet idag kan liknas vid ”…att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det.” Jag håller med Sabuni i det.

Ordet betyder ”svart” och det är inte alls nedsättande är ett vanligt motargument. Det finns fler ord där ursprungsbetydelsen och det värdemässiga innehållet förändrats. Ordet ”idiot” till exempel. ”Idiot” kommer ursprungligen från grekiskan och betyder fritt översatt ”den som inte ägnar sig åt politik”. Idag använder vi inte ordet idiot på det sättet. Ibland används det nästan tvärtom, eller hur? En politiker är per definition enligt vissa idiot. Jag ska erkänna att jag kallar människor för idioter ibland, men inte i dess ursprungliga bemärkelse.

Det som ändå gör mig mest konfunderad är varifrån behovet kommer av att använda ordet neger. När kände du behov av det senast? Vid tilltalet till en svart person som du inte känner till namnet på ”Hörru negern!”? Jag skulle inte vilja använda det själv. Eller när man ska reda ut något likt jag kan fråga mina politiska kombattanter ”Marie, du som är moderat, kan du förklara för mig…?”. Det skulle alltså bli ”Kalle, du som är neger, kan du förklara för mig…?”. Vad skulle jag vilja reda ut? När är samlingsbeteckningen neger användbart i den dagliga konversationen? Och skulle man – ärligt talat – känna sig bekväm i tilltalet? Det är ju dessutom inte en liten tydligt avgränsad grupp människor vi talar om utan den från Central- och Sydafrika härstammande grupp som har ett visst utseende. Och det är ju det enda åtminstone jag med säkerhet kan säga att de har gemensamt. Sitt utseende, och det faktum att utvandrade européer (främst, men även svenskar, läs Sabunis artikel) på rasistiska grunder tog dessa människor till fånga och bedrev slavhandel och utnyttjade dem som slavar.

De tillfällen jag kan tänka mig handlar om frågor i stilen ”Du som är neger, vad tycker du om ordet neger?”. En öppen fråga där man kan tänka sig, av hänsyn eftersom frågan i sig stipulerar en undran över hur det egentligen förhåller sig – att man istället använder ordet svart. Jag har svårt att se att hur man annars kan använda ordet om en så disparat samling folkslag, om så många människor som det handlar om. Ett ganska oanvändbart ord, med andra. Förutom när ordets betydelse och värdemässiga innehåll diskuteras förstås.

För mig är det ingen uppoffring att inte använda mig av ordet neger. Jag känner sällan, nästan aldrig behov av det, förutom i sammanhang som dessa. Då menar jag att negerbollsdiskussionen är på ganska låg och ointressant nivå. Jag ser det istället som ett ställningstagande att inte kalla vare sig enskilda individer eller grupper av människor för neger. Och jag tycker det är ett bra sätt att markera en anitrasistisk ställning på.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet. Jag har läst och kommer att be Daniel att läsa detta när jag får tag i honom. Jag tycker själv att det är oerhört viktigt hur den som får detta epitet uppfattar det om det käns rasistiskt eller nedlåtande eller eventuellt neutral.
Ha det bra
Jan-Erik

Anonym sa...

Mycket tankeväckande. Jag som har engelska som första språk har alltid upplevt det svenska orded"neger" som nedsättande. Ordet ligger så nära engelskans "nigger" som är klart nedsättande och som har sina nyanser från sydstaterna i USA och debatten i USA i samband med Wilberforce kampanj mot slavhandeln. Engelskans "negro" däremot är klart neutralt för författare som Woolstonecraft, Disraeli, Dickens, Conrad och Greene och inte nedsättande varken i politiskt sammanhang eller i vardagsspråkbruk. Varför svenska inte tog till sig ordet negro är en intressant fråga som jag funderade mycket över när jag läste Sven Lindquists bok "Skjut alla Jävlar" för några år sedan. I ett land där det är en dygd att vara politiskt korrekt i språkbruk är det intressant att möta människor som kan uppfatta ordet "neger" som värdeneutrallt.

Anna Larsson sa...

JE - jag tycker precis som du att det känns riktigt att - för att visa hänsyn och respekt - i första hand låta en människa själv ge uttryck för vilka epitet/tillmälen man tycker är OK. Vet man att ett uttrtck kan upplevas kränkande eller nedsättande så är det en fråga om respekt att alltid försöka undvika det - om man inte vill kränka någon förstås. Vilket jag tycker att man i stor utsträckning som möjligt ska försöka undvika - behöver det sägas?

PB - har svårt att yttra mig om det engelska ordet "negro", men kan hålla med dig om att det är märkligt att svenskarna så okritiskt tagit ordet "neger" till sig. Spontant vill jag hålla med dig om att "nigger" och "neger" ligger varandra närmare än "negro", men skulle inte känna mig bekväm i att använda ordet "negro" heller, innan jag själv mött ordet i olika kontexter och blivit närmare bekant med det. Det handlar väl dessutom om samma typ av generalisering, som jag inser definitionsmässigt inte måste vara nedsättande, men generaliseringar är ju sällan oproblematiska.

Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur man kan vilja ta strid för att använda ett ord som kan uppfattas som nedvärderande - och därmed rasistiskt. Om ordet "neger" ska kunna bli accepterat språkbruk - ett respektfullt omnämnande om svarta, så kan det inte vara vita människor som går i bräschen för den kampen. En fullt jämförbar liknelse (som somliga kan tycka stötande kanske) tycker jag själv är att det bara är kvinnor som kan föra kampen för att få bli kallade "fitta" eller "hora" - om nu det skulle vara eftersträvansvärt. (Vilket jag inte tycker, återigen, behöver det sägas?). Jag tror det är så diskriminerade grupper måste få ges tolkningsföreträde om hur de benämns.

Och Sven Lindqvists "Utrota varenda jävel" jobbar sig nu i snabbare takt uppåt på min läslista, där den legat stilla ett tag.

Anonym sa...

Jag är övertygad och slutar nu att argumentera för ordet "neger", men hoppas "negerboll" fortfarande är ok ;)

Anonym sa...

Blev glad när jag kunde hitta så många sidor på internet som handlar om detta. Har blivit riktigt uppretad på sistone hur folk bara slänger ur sig detta, hur vanligt som helst. Jag antar att det handlar om i de flesta fall brist på "knowledge"... Sen hittade jag en hel del sidor om motargument för detta. Det förstår jag inte, att folk absolut måste försvara sig OCH ÄNDÅ FORSÄTTA SÄGA DETTA JÄKLA ORDET!!

Anonym sa...

Jag gillar inte alls tanken att främlingar ska kunna bossa runt med ett lands urbefolkning och säga åt dem vilka ord de inte får använda. Allra minst när det är vi svenskar som är denna urbefolkning.

Vill negrerna i valfritt afrikanskt land använda ett ord för nordbor som betyder blekansikten, så är väl det upp till dem? Om svenskar och nordbor anser att detta är en allvarlig kränkning, så är det bara att låta bli att besöka det landet. Inte tusan åker vi dit, bosätter oss där i hundratusental, och säger sedan åt urbefolkningen att de inte får kalla oss så därför att det är "kränkande".

Johan Sundström sa...

Det är ett vanligt missförstånd att förbjuda (sig själv, eller andra) vissa ord i syfte att inte väcka anstöt är att visa sig fri från fördomar eller svartmålande.

Kan du föreställa dig något mer förnedrande än andra som städar bort ord för dig eller någon av dina egenskaper? Tänk dig att du är neger, bög, lebb, pedofil, hora, kommunist, eller något annat stigmatiserat efter eget tycke och smak. (Och innan du reagerar för starkt på att något enda av de orden är flame bait: tänk efter -- vad gör något enda av dem till ett dåligt ord? Allt är rangordning och normativa spottriktningar, som vi sanktionerar genom att behandla dem som om vart och ett hade givna värdeinnehåll.)

Det är ett ord, det har en betydelse, och vilket värde det har beror på hur vi förhåller oss till det och vad vi laddar det med. Att sopa det under mattan laddar det med värdet "det här ordet är Fult; göm!" -- och att se det hända med någon aspekt av sig själv som är en del av ens identitet är knappast smickrande för någon.

Anonym sa...

Ja nu har jag bott i afrika i nästan 20 år och har fortfarande inte sett någon SVART människa.

Unknown sa...

Intressanta kommentarer. Själv är jag ingen flitig användare av ordet neger utan föredrar färgad. Har dock en bekant som är sambo med en vacker negress. Både hon och han använder ordet negress då dom beskriver sig själva. Varför anses bara den maskulina varianten som förnedrande?

Anonym sa...

ni som skriver att en n---- inte är svart och att det nte massar inte att säga svart, säg mörkhyade då? :) och ni som klagar på invandringen åk fan inte då utomlands då för där är ju ni invandrare!

Nicole sa...

Absolut ett läsvärt inlägg! Ja tycker det är väldigt viktigt att ta upp just detta då jag får höra ordet neger dagligen. En synd, ja. Jag håller med dig till fullo, varför är det så viktigt att få säga ordet?
För det som många missuppfattar är att dom tror att "neger" betyder svart. Men lyssna nu, det gör det inte. När kom ordet egentligen till?
Jo, det var USA som kom på ett ord (Neger är alltså egentligen inte ens ett riktigt existerande ord) för att kunna trycka ner en hel folkgrupp, slavar.
Så alla ni som känner att det är jobbigt(!?) att "främlingar ska kunna bossa runt med ett lands urbefolkning och säga åt dem vilka ord de inte får använda" ni kanske ska ta reda på vart ordet kommer i från början. Det är ett kränkande ord så varför ska folk motargumentera? Helt sjukt ju.
Så att säga t.ex. fittnylle till någon skulle vara finare än att säga neger.

Unknown sa...

Mycket bra skrivet ! Du upplyste det här nervärderande ordet på ett mycket bra sätt.
Anna

banjolasse sa...

Om det är ett tvivelaktigt nöje att diskutera ordet "neger" varför gör du det här då?

banjolasse sa...

Jag tycker inte att det framgår riktigt bra i artikeln varför ordet "neger" skulle vara nedsättande. Nu vet inte jag säkert var ordet härstammar ifrån, men om det skulle vara så att det helt enkelt betydde svart från början, varför skulle det betyda något annat idag? Jag kan inte se att ordet i Sverige har använts på ett sånt sätt att man idag kan hävda att det är nedsättande.